Ta artrostestet

Stretchövningar för höften

Senast uppdaterad: november 2, 2018

Om du upplever trötthet och smärta i ryggen eller stelhet och obehag i höftpartiet kan detta, beroende på vad orsaken är, avhjälpas genom att stretcha höften. Obehaget kan uppstå av många olika anledningar. Ett stillasittande arbete eller statisk belastning är några exempel på riskfaktorer. Några ytterligare orsaker kan vara inflammation eller överansträngning av höftleden. Det kan även vara skador som har gett upphov till besvären. Att regelbundet se till att stretcha höften kan avhjälpa problemen. Mer information om orsaker till smärta i höften finns här.

Varför man bör stretcha höften

Stretching är mycket vanligt bland de som tränar men även ett viktigt inslag i sjukgymnastik och rehabilitering. Stretchövningar för höften kan hjälpa till att påskynda läkningen av en skada, skapa rörlighet i ett stelt höftparti eller motverka ryggont. Det finns många tips på bra stretchövningar, både för att motverka smärta och för att förbättra rörlighet. För den som är i behov av hjälp kan en fysioterapeut (tidigare kallat sjukgymnast) skapa ett schema med stretchövningar för höften utifrån förutsättningar och behov.

fysioterapeut och manlig patient

Stretcha höften på rätt sätt

Vid rörlighetsträning för höften är stretching en viktig del. Det gäller att stretcha så pass länge att muskeln tänjs. En rekommenderad tidsram är 15 till 30 sekunder, beroende på muskel och led. Stretchövningar är i regel bra att genomföra 2 till 5 gånger i veckan eller utifrån rekommendation från sjukgymnast. Att stretcha muskler och leder är ingen kortsiktig lösning som ger snabba resultat. Istället bör det ses som ett långsiktigt arbete där resultat uppkommer efter en tids praktiserande.

Rörlighetsövningar för höften finns det många av. En enkel och vanlig övningen är stretching av sätesmuskulaturen där man ligger på rygg och för ett böjt ben upp mot bålen. Ett annat sätt att stretcha höften på är höftböjaren. Här kan man ståendes ta stöd mot en stol eller vägg samtidigt som ena foten förs bakåt och uppåt. Genom att greppa om vristen och försiktigt skjuta fram lår och höft kan man då stretcha höft- och lårmuskel.

kvinna ligger ned och stretchar höften

Stretcha höften med hjälpmedel

Många stretchövningar för höften kan genomföras utan några specifika hjälpmedel men ibland kan det behövas. Om smärtan och stelheten är omfattande eller om rörligheten är begränsad kan det vara en god idé att använda verktyg. Enkla saker i hemmet kan fungera som hjälpmedel. Exempelvis kan en stol eller soffa fungera som stöd. En handduk kan också användas för att kasta runt och greppa exempelvis en fot om avståndet är för stort för att nå med händerna.

Stretcha höften på egen hand eller med hjälp av sjukgymnast

För den som vill stretcha höften på egen hand finns det mycket information att hämta på internet. Tydliga videosekvenser som visar hur övningarna genomförs på ett säkert och avslappnat vis går till exempel att hitta på YouTube. Det finns också många personliga tränare med lång erfarenhet av rörlighetsträning för höften som informerar i intervjuer, artiklar och bloggar. Det gör det enkelt att ta del av information och kunna utföra rörlighetsövningar för höften i det egna hemmet.

Den som lider av höftproblem till följd av artros kan söka sig till någon av de artrosskolor som finns runt om i landet, eller ladda ner Joint Academys app. På artrosskolan får man hjälp att utarbeta ett träningsschema utefter de egna förutsättningarna och besvären. Man får också hjälp med utförandet av övningarna vilket minskar risken för felbelastning. Personlig kontakt med en professionell kan också ha en positiv inverkan på motivationen.


Till toppen av sidan